"לראש ולא לזנב"

לקראת ראש השנה הקרב ובא עלינו לטובה, כבוד הרב להב בר ששת מביא בפנינו טור מיוחד לקוראי אתר 'גולר'

  • על ידי: הרב להב בר ששת
  • 15-09-2023
  • 14:47

נמצאים אנו ימים ספורים לפני ימים שחכמינו זכרונם לברכה הגדירו אותם "הימים הנוראים", וכוונתם לעשרת ימי תשובה שמתחילים בראש השנה ומסתיימים בתקיעת השופר בצאת היום הקדוש יום הכיפורים. ומדוע נקטו חכמינו דווקא בשם "הימים הנוראים"? והתשובה כדי להמחיש לנו את העוצמה של הימים האלו כמה הם משפיעים על כל השנה הבאה ולא רק שקובע הקדוש ברוך הוא בימים אלו אם נחיה או להפך חלילה אלא אף כמה כסף נרוויח השנה, מי שלא נשוי אם יתחתן, מי יזכה לילדים, כמה בריאות הנפש והגוף כל אחד יקבל , כמה ייסורים יהיו חלילה , אם יקנה דירה השנה ואפילו כמה גולים תבקיע השנה הכל השם גוזר בימים החשובים האלו.

 

נשים לב ראש השנה בתאריך העברי יוצא תמיד א' בתשרי שלפי היהדות זה תחילת השנה ומזלו של חודש תשרי הוא "מאזניים" ולמה? לרמז לנו על המשפט, ובמאזניים לכל אחד יש בצד אחד מצוות והם הזכיות ובצד השני יש עבירות ועל פי הנתונים האלו דן הקדוש ברוך הוא וקובע מה ייגזר עלינו. 

  

עיקר המצווה בראש השנה לשמוע קול שופר ויש כאן רמז "שופר" מלשון המילה "שיפור" יש צפייה מהשם יתברך שכל אחד מאיתנו ישתפר לקראת השנה הבאה ולא להישאר באותה מציאות.

 

בשני הלילות של ראש השנה השנה בעזרת השם יהיה בשבת וראשון לאחר הקידוש עושים נטילת ידיים ומברכים על הלחם, שמביאים לשולחן החג סימנים של תפוח בדבש, רימון, תמרים ועוד... לכל אחד יש סיבה שמבוארת בסידור של החג. אני רוצה להתמקד במנהג שמביאים ראש של כבש ואם אין אז ראש של דג אז תחזיק את הראש שלך ואומרים "שנהיה לראש ולא לזנב" ומה התוכן הטמון בתפילה זו? כול שחקן שואף להיות המצטיין בקבוצה, להתקדם לקבוצה יותר טובה, להרוויח הרבה כסף, הצלחה בשלום בית, שיכבדו אותו הסובבים אותו בקיצור "ראש" בהכל! אך לא תמיד הדברים יוצאים בפועל לא בכדורגל, לא בבית, לא החברים. והרע שבקירבנו שחכמינו קראו לו "יצר הרע" לוחש לך באוזן תיפול לייאוש, תהיה עצוב, תדבר דברים שלילים אך יש לזכור מה אמרנו בראש השנה "לא לזנב" אל תהיה אדם שלילי תמשיך לשאוף ולקבל בשמחה מה שנגזר בראש השנה.

 

הדברים נאמרים גם בפן הערכי יותר לשאוף ולבקש מאבא שבשמיים תעזור לי לא להוציא מילים מגונות מהפה, להפסיק להוציא שקרים, לא לצער אחרים, להוציא שנאה מהלב גם אם אדם לא מסכים איתי ,לפרגן ולהעריך את אישתי, לאהוב לעזור להיות אכפתי אך יש לזכור יהיו נפילות והשם יתברך רוצה שתמשיך הלאה ואל תהיה "זנב".

 

בחסדי השם אברך את כולם שנזכה לשנה טובה ומתוקה מלאה בשמחות ובשורות טובות אמן כן יהי רצון...

הוסף תגובה
תגובות