כדורגל וירטואלי

פרשת "הכדור המרכזי" לא בדיוק מוציאה מהכלים את אנשי הליגות הנמוכות.הם כבר שנים סובלים או נהנים התופעה המוכרת והמכוערת."המסור" מעלה כמה נקודות למחשבה,בעיקר על היום שאחרי הפרשה ואיך תתקבלנה שגיאות תמימות של שחקני הכדורגל.

  • על ידי: "המסור"
  • 27-06-2011
  • 15:43

פרשת "הכדור המרכזי" המזעזעת,היא שגרת חייהם של חובבי הליגות הנמוכות מזה שנים.מדינה שלמה עוסקת בפרשה ומביעה פליאה גדולה על הנגיף הקטלני,שכל ישות מהליגות הנמוכות מקבל זאת באדישות רבה ומובנת.
ליגת העל היא ליגה המתוקשרת בכל כלי המדיה האפשריים,עיתונים,אינטרנט,טלוויזיה וכל דרך לחשיפה אפשרית המתקבלת על הדעת.זוהי בושה גדולה עבור הכדורגל הישראלי,לראות מאמני כדורגל נערצים ובעלי קבוצות ידועים לציבור,מובלים לחדרי החקירות בזה אחר זה ומשוחררים בערבויות למעצרי בית.
האמת,אפשר היה למנוע את הרגעים המשפילים מבעוד מועד.הרי ידוע לכל כי הליגות הנמוכות שופעות בתופעות המכוערות של הטיות משחקים מאז ומתמיד,אלה הן ליגות וירטואליות .
בהתאחדות לכדורגל מטאטאים מתחת לשולחן,את הנעשה בליגות הנמוכות ובעבר ניתנה הזדמנות פז למגר את התופעה דרך המועדונים הזוטרים אי שם בליגות א',ב' ובענישה חסרת תקדים,אולי מישהו מהליגות הבכירות היה מבין שהוא צריך לחשוב 10 פעמים לפני הניסיון "לתפור" את המשחק,או להיות שותף באופן כלשהו בהטייתו.
אין ספק כי דרך הליגות הנמוכות יכלו בהתאחדות לזעזע את הכדורגל הישראלי ואולי התמונות המצערות של ניצן שירזי ויובל נעים היו נחסכות מעיינינו,הרי הנזק הנעשה להם הוא בלתי הפיך,גם אם יצאו זכאים לחלוטין.

 

השופט מאיר לוי.הלוואי היו לכדורגל שלנו שופטים נוספים ברמתו ואמינותו.(צילום:אנס אבודעבס).


בעונה שעברה משחקי הפלייאוף בליגות הנמוכות יצרו עניין גדול מאד סביב מאבקי העלייה וההשארות בליגה.רבים הרגישו שהליגות נקיות מבעבר בעקבות השיטה החדשה.הבעיה הגדולה היא שמספיק הטיית משחק אחד בעונה שלמה כדי לשנות את פני הליגה ולחרוץ גורלות של עולה או לחלופין יורדת.על מיגור התופעה יעידו רבים,אך על מחיקת התופעה באופן מוחלט אין אחד שיסכים לחתום או להעיד על כך.אם בליגת העל החשופה,המתוקשרת והמבוקרת היו לכאורה משחקים לא כשרים,אז בואו ונאמר את האמת,שדי תמוה לחשוב שהליגות הנמוכות היו כשרות לחלוטין.משחקים ללא שידורים בטלוויזיה,היכולים להוכיח או לספק ההשערה לגבי כשרות המשחק,הם חור בגדר לסוכני ההימורים והמהמרים עצמם.מה גם שהליגות הנמוכות לא מעניינות במיוחד את אוהדי הכדורגל בישראל,הרי מדובר בקבוצות עם מספר אוהדים מוגבל ולרוב גם ללא תקשורת שתרעיד את המדינה בחשדות כאלה ואחרות במשחקים הנראים לעין כלא כשרים.

 

אוהדי כדורגל מליגה א'.רק שלא יהרסו להם את המשחק.(צילום:אנס אבודעבס).


גל המעצרים העכשוויים הם לא בהכרח חדשים לציבור.מקרים כמו הבלם ישראל כהן והשוער אושרי לוי,שנחשדו בהטיית משחקי קבוצתם,חלפו מסדר יום הציבורי כמו שבאו והחשודים שוחררו ללא הרשעה והוכחה כי אכן יש בסיס לחשדות נגדם ולא נמצאו אשמים.מעבר לעובדה שלירן זרקו הודה במעשיו והמאמן סמיר עיסא וברכת וואהב הורשעו בעבר והורחקו מכל פעילות בכדורגל הישראלי למשך שנתיים,ישנם מקרים רבים שזעקו לשמיים ללא הועיל.הרי,סיפורים על "תפירות" של משחקים במרוצת השנים,לא חסר.לחדשים מביניכם שלא בדיוק מבינים איך עובדת מטריית הקניותמכירות,אז נתחיל מהמסלולים הידועים,שישנם בדרך כלל שני סגנונות נפוצים של מכירות משחקים.הטיית משחק של קבוצות החייבות תוצאה כדי להשיג את מטרתן בטבלה,או הטיית משחק של הימורים בלתי חוקיים שמגלגלים מאות מיליוני שקלים בעונת כדורגל סדירה.
בדרך כלל מוצע למספר שחקנים מהרכב הקבוצה,כסף רב בעבור אי התאמצות או לחלופין לגרום לקבוצתו של אותו שחקן המחליט למכור את משחק קבוצתו,לעשות טעויות קריטיות שיפגעו אנושות במהלכי המשחק,כגון,פנדל מכוון,הרחקה בכרטיס אדום והפקרה של חבריו לקבוצה,שער עצמי,חוסר דיוק במסירות וכו'...,כמובן שתוך כדי העלאת הדוגמאות,"המסור" מקבל בחילה נוראית.

 

הפועל ירושלים חוגגים נצחון כשר.


שופטי הכדורגל,גם הם חלק נכבד מעולם הטיות המשחקים ובעבר הורשעו שופטים מוכרים מהענף.שופטים בכל העולם הם כלי עזר למהמרי המשחקים וכתובת בלתי נפרדת מהאפשרות ליצור משחק מכור מראש.שריקות הזויות,הרחקות ופנדלים שלא היו ולא נבראו הם רק חלק מהחלטות שיפוטיות הנקבעות מבעוד מועד עם מזמיני קניית המשחק.
הטיות משחקים הם חלק בלתי נפרד מנוף הכדורגל העולמי.הבעיה שנוצרה בעקבות פרשת "הכדור המרכזי" היא, שצפויה לנו עונה רוויה בחשדות על כל פעולה לא טובה של שחקני הכדורגל או שופטי המשחקים.הרי,ידוע שמשחק הכדורגל בנוי מטעויות,אך הפרשה תגרום באופן ישיר לחשוד בעיקר בשוערי הקבוצות,בכל טעות פטאלית שיעשו ובמקביל גם שחקני ההגנה יבדקו בזכוכית מגדלת על כל טעות אנוש שתניב שער לקבוצה היריבה.גם החלוצים המחמיצים יזכו לקבל הערות מהיציע על החמצה בחוסר תום לב ושלא לדבר על החלטות השופט שלרוב נשרקות ללא כל טעות מכוונת מצידו.

 

השוער עמרי אלון.נחשב לשוער אמין ביותר.אותו אי אפשר לפתות.(צילום:יניב ליכט).


ההתאחדות לכדורגל עומדת לקראת צומת דרכים לא פשוטה בעקבות החשיפות האחרונות.כולנו בצפייה שהיה וימצאו אשמים בפרשה,העונש יהיה כל כך כבד,שלפני כל ניסיון כזה או אחר יידעו שגודל הסנקציה,הופך את הטיית המשחק ללא משתלם.פרשת "הכדור המרכזי" הורמה להנחתה להתאחדות לכדורגל ובתי המשפט בישראל,עכשיו נשאר רק לחכות להתפתחויות לטיפול בתופעה הכואבת והמכוערת שמרחפת סביבנו מזה שנים רבות.עד אז,פגרה כשרה ונעימה.
 

הוסף תגובה
תגובות