שיתוף פעולה בין דימונה להפועל ב״ש, מהלך גדול או חלומות באספמיה?

טור דעה: בשבוע שעבר פורסמו לא מעט כותרות נוצצות סביב השיתוף פעולה העתידי בין מ.ס דימונה מליגה א׳ דרום להפועל באר שבע מליגת העל. אך אם נכנס לעומקם של דברים, מלבד לחיצת יד אין שום דבר שעומד מאחורי שיתוף הפעולה הזה. הצדדים לא הציגו תוכנית עתידית או הסבירו איך מערכת היחסים בין הקבוצות תבוא לידי ביטוי, וזה מרגיש בדיוק כמו אותה חתימה נוצצת עם בית״ר ירושלים בעונה הקודמת שבסופו של דבר לא הובילה לכלום. מקורב לראש העיר: ״אין כרגע אג׳נדה או תוכנית זה יבוא בהמשך, רק רצו לסגור את הדברים.״

  • על ידי: לירן ביטון
  • 06-06-2021
  • 14:19

כבר כמה שנים טובות שבדימונה מדברים על הרצון שהמועדון יהווה קבוצת בת של מועדון גדול או שיגיע ספונסר חיצוני שיקח את הקבוצה מידי הרשות, ויחסוך מעורבות של מקורבים ואולי סוף סוף דימונה תתנהל כמו קבוצת כדורגל אמיתית.

 

אם נחזור מעט אחורה לתחילת העונה הקודמת, כשדימונה שוב התנהלה בצורה מביכה והחליפה את ההנהלה החמישית תוך ארבע שנים, ראש עיריית דימונה בני ביטון שוב פיזר חלומות לחובבי הספורט בעיר וחתם על הסכם מול בית״ר ירושלים. נשמע מהלך גדול לא? אכן כן. אך בסופו של דבר לא יצא מהמהלך הזה שום דבר!

 

דימונה ככל הנראה לכאורה שילמה סכום עתק כדי להיות קבוצת בת של בית״ר ירושלים, כסף שאם אכן שולם הלך לפח. נציגי בית״ר הגיעו לפה מס׳ פעמים בודדות, נפתחה אקדמיה בצהוב שחור שהיא יותר כמו חוג כדורגל, ובתחילת העונה כשלא היה מאמן לקבוצה הבוגרת הגיעו כמה מאמנים לקבוצה כדי להעביר אימון והקבוצה עלתה לשחק בצהוב שחור. וכך הסתיים לו רומן קצר ולא מוצלח בין דימונה לבית״ר ירושלים.

 

והנה, שוב מדברים על שיתוף פעולה הפעם עם הפועל באר שבע, לוחצים ידיים וחותמים. איפה התוכניות? איך השיתוף פעולה הזה אמור לבוא לידי ביטוי? אצל מי התשובות? לא ברור! 

 

בואו נתרכז בכל ההיבטים שבהם השיתוף פעולה הזה אמור לבוא לידי ביטוי:

 

1. ההסכם: דימונה צפויה להשקיע הרבה כסף בשיתוף פעולה הזה, שכרגע אין לו שום ביסוס. כסף שישולם מכספי ציבור ממנו מתקיימת הקבוצה. למ.ס דימונה יש הרבה שאיפות סביב שיתוף הפעולה, אבל אין תוכנית ועוד רגע היא תתחיל בהכנות לעונה הבאה והיא שוב עלולה לפזר כספים מבלי שהיא לוקחת בחשבון משתנים חשובים ואחרי העונה הזאת יש לא מעט!

 

2. שחקנים: אם נודה על האמת בשנים האחרונות הפועל ב״ש כבר מזמן לא מייצרת שחקנים ברמה גבוהה, וזו לא אחת ממחלקות הנוער הטובות בארץ. כמו כן, לא ברור מדוע שחקן מוצלח ירצה לשחק בליגה א׳ ולא להתקדם. בעבר היא ייצרה שחקנים, וכיום חלקם משחקים בליגות הגבוהות יותר, והשאר שלא קיבלו הצעה מליגה בכירה או מחזיקים בעבודה נוספת בין כה מגיעים בסופו של דבר למ.ס דימונה.

 

לא מעט שחקנים יוצאי מחלקת הנוער של ב״ש עברו בדימונה או עדין משחקים לדוגמא: שי בוזנח, עמית גבאי, גל נבון, פיראס עוואד, אבירם אוחנה ועוד. אם כך מדוע מ.ס דימונה צריכה לשלם כסף לכאורה כפי שמסתמן כדי שיגיעו שחקנים לפה, אם גם ככה הם מגיעים לשחק כאן?

 

3. מחלקות הנוער: להפועל באר שבע יש הרבה מה לשפר במחלקות הנוער של הקבוצה, אז בטוח שמחלקת הנוער של דימונה לא באמת מעניינת את הקבוצה מליגת העל. ב״ש מעוניינת להעביר לדימונה שחקנים שהיא גידלה וטיפחה כדי ליצור חממה ולעקוב אחרי אותם שחקנים ילדי סורוקה שגדלו במועדון. זאת על מנת שיחזרו יום אחד לקבוצה הבוגרת או שדימונה תצליח להעפיל לליגה הלאומית בעונה הבאה (עוד חלום באספמיה), וכך תהיה לבאר שבע קבוצה נוספת בליגת המשנה.

 

בין כל היומרות והכותרות סביב מערכת היחסים בין המועדונים, לא ברור איך טיפוח מחלקות הנוער בדימונה יבוא לידי ביטוי. 

 

4. זהות דימונאית: במ.ס דימונה כיום כמעט ואין מקומיים. השיתוף פעולה הזה במתכונת הנוכחית הוא הרס וחורבן לזהות הדימונאית בקבוצה. בכל פעם מחדש בדימונה עולה הנושא שאין שחקנים מקומיים שיכולים להיות חלק מההרכב, ובמקום לטפח את מחלקות הנוער בשנים האחרונות דימונה לא מליחה לעשות כלום מלבד המטרה שהקבוצה הבוגרת מציבה לעצמה, ומחלקות הנוער נשכחות מאחור.

 

השיתוף פעולה הזה הוא פלוס ענקי להפועל באר שבע שתצליח להחזיק בקבוצת בת ולעקוב אחרי השחקנים שהם תוצרת מחלקות הנוער שלה, אבל מה עם השחקנים הדימונאים?? ולאן אמור לשאוף ילד שמשחק במחלקות הנוער אם בדימונה עושים הכל חוץ מלתת במה לדימונאים? 

 

איך תראה מ.ס דימונה מודל 20/21? (צילום: דן בונבידה) 

 

5. מאבקי ליגה א׳ דרום: גם אם כל קבוצת הנוער של הפועל באר שבע תחתום עכשיו במ.ס דימונה, היא לא תנצח קבוצת אמצע טבלה בליגה א׳ דרום  תבדקו אותי), ובדימונה לא מבינים שזה לא מספיק! השחקנים בליגה א׳ דרום מכירים מקרוב את הכדורגל של הליגה הזאת, מכירים כל שיטה כל שחקן וכל פיסת דשא. יקח זמן לשחקנים שיצאו מהפועל באר שבע להשתלב בליגה א׳ הקשה, ומה שדימונה תצטרך לעשות שוב זה להביא שכירי חרב מבחוץ, ומה דימונה עשתה בזה?  כלום!

 

6. ליגה לאומית ושאר ירקות: ברחוב הספורטיבי בדימונה מפוזרים לאחרונה לא מעט כותרות, ״יביאו שחקנים מהפועל ב״ש ונעלה לליגה הלאומית״ ״אלונה תשקיע כסף ואנחנו נעלה ליגה״, רגע תעצרו הכל! ברחוב הספורטיבי בדימונה זוכרים שעד לפני חמש דקות דימונה הייתה מועמדת מובהקת לירידת ליגה? אז איה רצון יש למ.ס דימונה בכלל לרצות לדבר על עלייה לליגה הלאומית? כבר נוכחנו לדעת שכסף הוא לא שווה ערך לעלייה, והליגה הזאת עדין אוספת את השברים מעונת הקורונה, ובעבר דימונה ירדה עם התקציב הכי גדול בליגה.

 

דימונה צריכה לתקוע יתד בליגה במשך כמה עונות ללא מאבקי תחתית, להכיר את הליגה מקרוב, במקביל להשקיע במחלקות הנוער, לבנות סגל שאפשר לרוץ איתו קדימה ואז אולי, אולי לדבר על ליגה לאומית. 

 

7. צמד המאמנים: השבוע התפרסם שהחליטו להחתים את צמד המאמנים שהשאיר את דימונה בליגה, רונן ווינשטיין וישראל אברג׳ל לעונה נוספת. צעד מבורך, לאור העובדה שבשנים האחרונות כל מי שעשה טוב לדימונה הראו לו את הדרך החוצה. אך בגדול בדימונה רוצים שצמד המאמנים ישאר, אך הוא טרם חתם. ובכלל לא ברור באיזה מתכונת זה אמור לעבוד ומי יקבל את ההחלטות, כשמעליהם צפוי להתמנות כמנהל מקצועי שרון אביטן, שעד כה ניהל את מחלקת הנוער וכל קשר בינו לבין ליגה א׳ מקרי בהחלט. רונן וישראל הם לא מסוג המאמנים שיכולים להפוך לבובות, אלא הם ירצו להיות הסמכות המקצועית הבלעדית שלוקחת החלטות בקבוצה וזה מובן, והם גם הוכיחו כי מגיע להם. אם כך מדוע בדימונה לא החתימו אותם יום אחרי ההישארות ונתנו להם להתחיל לעבוד? וסביר להניח שמועדון כמו הפועל באר שבע ירצה לנהל את הכל ולקחת החלטות.

 

 

 

למרות הפרסומים צמד המאמנים טרם חתם לעונה נוספת (צילום: יח״צ) 

 

8. ראש העיר ורשות הספורט: בדימונה הקיימו לאחרונה ראשות ספורט, צעד מבורך? ימים יגידו. מ.ס דימונה היא עמותה, אך בשנים האחרונות כל מי שלוקח על עצמו את התפקידים בעמותה לא מצליח לנהל את הקבוצה כמו שצריך, ודימונה היא הקבוצה היחידה בארץ שראש העיר לוקח החלטות, כאילו שאין מספיק בעיות לדאוג להם בעיר. 

 

כעת גם רועי אמנו יו״ר הרשות ששימש כיו״ר העמותה בעבר, הופך להיות ״רובין הוד״ שכביכול מציל את המועדון מנפילה, ועל הדרך מנסה להתחבר גם מחזיק תיק הספורט אסי איפרגן אחרי שלקח קרדיט על ההישארות בליגה, כשלכאורה הוא לא עשה כלום כדי להיות חלק ממנה. 

 

מעניין אם כל אותם בעלי תפקידים היו עומדים בראש הקבוצה ולוקחים אחריות אם היא הייתה יורדת ליגה. 

 

דימונה לא צריכה שיצילו אותה במהלך העונה כשהיא נכשלת, היא צריכה הנהלה שתצליח להחזיק את המועדון מתחילת הדרך וזה הבסיס הכי חשוב להצלחת הקבוצה (ראה ערך מה היה בתחילת העונה). אין סיבה שרשות ספורט ולא משנה מי עומד בראשה תיקח החלטות, ולכאורה בטח לא מקורבים לראש העיר. דימונה צריכה הנהלה נכונה ומקצועית ובעיקר שקט לעבוד.

 

9. תקציב: מקורבים לראש העיר מספרים כי בשיתוף פעולה השזה מ.ס דימונה צפויה להשקיע הרבה כסף, הרבה יותר מהפועל באר שבע אם הקבוצה מליגת העל תשקיע בכלל. לא ברור מדוע, אם אכן הדבר נכון ודימונה הופכת להיות קבוצת בת של באר שבע מדוע שהיא לא תהיה זאת שתשקיע בקבוצה?

 

לעיתים זה נדמה שראש עיריית דימונה מסתנוור משמות, כפי שרצה להביא לפה בעונה הקודמת מאמנים כמו שייע פינגנבאום ואריק בנדאו, כשכל קשר ביניהם לליגה א׳ הוא מקרי בהחלט. אם כך יתנהלו הדברים, כדאי שבדימונה יפסיקו לפזר סיסמאות וגם כספי ציבור, ויבנו תוכנית הגיונית עם בסיס עתידי. 

 

10. בסיס להצלחה: בדימונה צריכים לקחת את כל חמשת השנים האחרונות שבה דימונה מדשדשת בין ליגה ב׳ לליגה א׳, ולהסיק את כל המסקנות הנדרשות. גם בעונה הקודמת שדימונה עלתה לליגה א׳ נעשו פה לכאורה טעויות חמורות ובזבוז כספי ציבור וחריגה מהתקציב, כנ״ל גם בעונת ירידה.

 

אם בדימונה יתנהלו כמו קבוצת כדורגל, יתעלמו מרעשי הרקע, ירחיקו מקורבים, יגייסו בעלי מקצוע אמיתיים, יבצעו שינויים נדרשים בתפקידים, לא יחרגו מהתקציבים ובמועדון יהיו חוקים, זה יהיה הבסיס הנכון להצלחה כי לדימונה יש את המתקנים והכלים הכי טובים בליגה כדי להצליח. 

 

לסיום, יהיה מעניין מאוד לראות את מ.ס דימונה מודל 21/22. מה שבטוח שיתוף פעולה עם מועדון ליגת העל זה דבר מדהים, מחיקת הזהות הדימונאית של הקבוצה זה דבר רע! וזהו קו התפר הדק מאוד של מערכת היחסים בין המועדונים.

 

טור זה הינו דעתו של הכותב בלבד

אנשי הספורט בדימונה יחד עם ראש העיר ואלונה ברקת (צילום: דן בונבידה)

הוסף תגובה
תגובות
  1. כרגיל שכונה בדימונה. יורדים בטוחחח (שכונה 06-06-2021, 15:23)
  2. רק דימונה בפה שלך לא נמאס לך תגידי (לירן בואי תספרי לכולם מה יש לך עם דימונה 06-06-2021, 19:47)
    עושים השיג יש לך משהו להגיד מביאים שחקנים בכירים יש לך מה להגיד מביאים את הפועל בש שיתוף פעולה את מחפשת רעל ניסית פעם לפרגן בלי אינטרס אישי
  3. מסכים עם כל שנכתב. בנוסף, לא רק בדימונה (ברק 06-06-2021, 20:11)
    גם בקבוצות מאומצות אחרות לא היו בעבר הצלחות.ראו בית"ר ת"א שההסכם עם מכבי אולי משאיר אותם בלאומית אבל
  4. המשך למה שכתבתי קודם, קבוצות מאומצות (ברק 06-06-2021, 20:13)
    לא מרוויחות מאימוץ כזה. לא ראיתי קבוצה שהצליחה בעבר בזכות הסכם כזה עם קבוצה גדולה.
  5. ידעתי למה לא להסתנוור מזה (אוהד דימונה האגדי 06-06-2021, 20:31)
    כל מילה בסלע!! מוכרים לדימונה חלומות במיליונים ומה יצא מזה בסוף? שלא יהיה פה אפילו שחקן אחד דימונאי. דימונה תלך קפוט לא תהיה פה קבוצה יותא ליגה א׳ זה לא צחוק
  6. העיקר כל האוהדים של דימונה מפזזים (יודע דבר 06-06-2021, 21:55)
    תחזרו אלינו שראש העיר שלכם יעשה שיעורי בית ותגידו תודה שנשארתם בליגה עלאק הפועל באר שבע זה היה ברור שזה מצוץ מהאצבע
  7. לא מסכים (הוגה דעות 07-06-2021, 06:31)
    כמו כל דבר - צריך לעשות זאת נכון ואז כולם יקטפו את הפירות.
  8. כול האמת לפנים ב"ש רק תפריע ותנצל כספית ..והמאמנים יברחו אים ישימו להם את שרון אביטן על הראש (שישקו 07-06-2021, 08:00)
    איך מאמן כמו וינשטיין והעוזר שלו ישארו כשיש מעלהם מאמן נוער פשוט בדיחה עלובה. תזיזו את כול השטיות עים אלונה הקמצנית שבאה לנצל ולקחת כסף יותר מאשר לעזור אים לא משלמת שתלך לדרכה ותנו לצמד המצליח לעבוד לבד בלי הפרעות. ומנהל שרק יפריע.
  9. רוב אוהדי הכדורגל בדימונה ישמחו לשיתוף הפעולה של באר שבע לכן נחתם ההסכם (אלי 05-07-2021, 09:45)