דמות המאמן בכדורגל המודרני

פליקס שאשא, קואצ'ר לספורטאים ומאמן התנהגותי קוגניטיבי, מביא בפנינו את נקוד מבטו לגבי דמות המאמן המודרני בכדורגל כשמוטו הוא: "כל מה ששחקן צריך זה מישהו אחד שיאמין בו"

  • על ידי: פליקס שאשא
  • 24-06-2020
  • 11:37

כדי למקסם את יכולותיו של השחקן בספורט הישגי נדרשים 4 גורמים מרכזיים:

1 כישרון השחקן.

2 איכות המאמנים.

3 הציוד והמתקנים העומדים לרשות השחקן.

4 רמת המועדון, ניהול המשאבים שלו ואיכותם.

 

במאמר זה אדרש לסוגיית "מעמדו של מאמן הספורט כמנטור מנטלי" בהתפתחותו של השחקן המקצועי.

למאמן (ולעיתים רבות גם לאנשי הוראה) יש תפקיד מכריע  בהתפתחותו והצלחתו של השחקן ההישגי. דוגמאות מהעבר המחישו לנו, כי שחקנים רבים צלחו תנאים לא מזהירים בלשון המעטה כגון - מגרשים, ציוד ומועדונים, אשר לא תאמו את התפתחותם המזהירה ולמרות כל האמור לעיל פרצו גבולות מעבר לדמיון (יוסי בניון כמשל).

 

אם כך, מה בדמותו ובהתנהלותו של המאמן יכולה להוביל שחקנים צעירים למיקסום יכולותיהם? אם נשים בצד את הידע התאורטי פרקטי, שרבים מהמאמנים רוכשים בשנות פעילותם המקצועית, להבנה המנטלית, פסיכולוגית בהווייתו של השחקן יש משמעות מכרעת!!!.

 

העיסוק כמאמן לספורטאים מקצועיים הינו מורכב ובעל אישיות שונות ומגוונות.  עבור הספורטאי המאמן הוא "הכול" –  מחנך, פסיכולוג, יועץ, מעין אבא רוחני, אשר במקרים רבים מפתח הספורטאי הערצה עיוורת לדמות המצטיירת מולו. כפועל יוצא ממורכבות זו חשיבותו המנטלית של המאמן מחייבת אותו להיות מעורב, רגיש ולעיתים קרובות לשמש כדוגמה בהתנהגותו מעין "נאה דורש נאה מקיים"

יכולות אלו נועדו כדי לאמן ולהדריך שחקנים מקצועיים, לזהות פוטנציאל בגיל צעיר, ללמד ולעקוב אחרי השחקנים ברמה ההישגית וברמה הספורטיבית. כמובן שהתייעצות עם עוזרים ואנשי מקצוע על מנת להגיע למצב אופטימלי הוא הכרח.

כאשר נשאלים ספורטאים מי הדמות שהשפיע עליהם יותר מכל, הם יאמרו שמדובר במאמן שהם זוכרים מילדותם, ולא בגלל הידע והמקצועיות של אותו מאמן, אלא בגלל אישיותו והשפעתו על מרקם חייהם.

 

"מאמן בינוני אומר. מאמן טוב מסביר. מאמן מצוין מדגים. מאמן מושלם מעורר השראה."

כפועל יוצא מכך, אחד התפקידים החשובים ביותר של המאמן הוא הלמידה בהתמודדות עם כישלון. הכישלון הינו חלק מההצלחה, כדי להצליח לא פעם נכשלים. המאמן אינו יכול במצב כזה להזכיר לשחקנים שמרגישים יותר רע ממנו, שנכשלו, הם יודעים זאת. עלינו לעודד אותם, לתמוך בהם, לנתח את הסיבות לכישלון, וליצור סביבה תומכת.

לאור כל האמור לעיל דמות המאמן בחייו של הספורטאי הינה מרכזית ובעלת משמעות רבה להמשך התפתחותו המקצועית ובמקרים רבים גם כהתפתחות אישית. תפקיד המאמן משתנה בהתאם לגיל הספורטאי. בגילאים הצעירים הוא יותר דמות מחנך ומודל לחיקוי, ואילו בגילאים יותר מבוגרים, הניצחון הוא כמעט הכול וכך גם המאמן והשחקנים נמדדים.

 

"החלום מתחיל עם מאמן שמאמין בך, שסוחב, דוחף ומוביל אותך לרמה הבאה – לעיתים דוקר אותך קלות עם מקל חדה שנקראת אמת"

 

הכותב הינו:

מאמן התנהגותי קוגניטיבי - CBC

מאסטר בחינוך,

קואצ'ר לספורטאים

מאמן ושחקן כדורגל לשעבר.

דמות המאמן בכדורגל המודרני - פליקס שאשא

הוסף תגובה
תגובות
  1. כתבה יפה וחינוכית (רונן וינשטיין 24-06-2020, 16:17)
    ממש נהנה לקרוא את הכתבות של הבחור . יפה
  2. מקצוען (מוטי הרוש 24-06-2020, 20:17)
  3. לצערנו אין מאמנים הכל בלוף (יפואי 25-06-2020, 06:57)