ביקורת – איך מתמודדים עם זה?

פליקס שאשא, מאמן התנהגותי קוגניטיבי, מאסטר בחינוך וקואצ'ר לספורטאים ומתבגרים מביא בפנינו טור על התמודדות עם קבלת ביקורת. מהי ביקורת? מהם הטיפים להתמודדות עם ביקורת? האם אוהדי מ.ס. כפר קאסם, מכבי יפו ומכבי שעריים יכולים ללמוד להתמודד עם ביקורת? ואיך החשיפה האלקטרונית שחווה עולם הספורט מביאה בפנינו את הביקורת

  • על ידי: פליקס שאשא
  • 01-05-2019
  • 13:30

אין כמו לשמוע מחמאות על הופעה נהדרת שערכנו בשבת! אין כמו לפתוח את העיתון ולקרוא כתבה מחמיאה על ביצועינו הספורטיביים ביום האתמול! אך מה קורה כאשר במקום מחמאה או טפיחה על האגו, אנו מקבלים ביקורת שלילית? אין ספק שהתחושה הנלווית לביקורת שכזו היא לא נעימה, ולרוב אנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתה על הצד הטוב ביותר. אמנם אין מנוס מביקורת שלילית לעתים, שכן כולנו אנושיים ונוטים לעשות טעויות, אך בדומה למחמאות, חשוב לדעת גם כיצד להתמודד עמה בחכמה. במאמר זה אציג את מכלול המרכיבים שנוגעים לביקורת ואתן טיפים להתמודדויות עימה

 

"כפי שהאבן לא יכולה להבריק מבלי שיחככו אותה, כך האדם לא יכול להיות מושלם מבלי שישפטו ויבחנו אותו".

עיתוני ואתרי הספורט הרבים המופיעים בפתחנו, פתחו צוהר חדש ובלתי מוכר לחובבי הספורט בכלל ולעוסקים בדבר בפרט. החשיפה האלקטרונית שחווה עולם הספורט בימינו הינו מרשים ומרומם, אך טומן בחובו גם ביטויים אחרים, כאלה שגורמים לנו אי נחת מסוימת, ושמם המקצועי הינו -  שיקוף סובייקטיבי או בשפת העם ביקורת!!!

 

מהי ביקורת?

במובן הכללי של המונח: ביקורת היא תגובה לאדם המגיש דעה, או תוצר מסוים,, המתארת מדוע הדעה או התוצר  טוב או לא בעיני המבקר. תהליך הביקורת, אם כך, משקף טריאדה (שלישיית גורמים) בה ישנו מבקר, מבוקר, ומושא הביקורת. תהליך זה מכונה לעיתים בעברית "להעביר ביקורת".

כשאנחנו מקבלים ביקורת, אנחנו צריכים להכיר בכך שהדעות, ההתנהגות או הביצועים שלנו אולי אינם נפלאים כפי שנהגנו לחשוב. התמודדות לא נכונה עם ביקורת יכולה להביא לרידוד המוטיבציה והביטחון העצמי שלנו או לחוש איבה וכעס בלתי רציונליים אודות מעביר הביקורת (עיתונאי, מאמן, קהל וכו'). אבל ביקורת אינה דבר רע. כמו כישלון, הדרך שבה אנחנו מתמודדים עם ביקורת יכולה להגדיר במידה רבה את הביטחון העצמי שלנו, את מידת ההתקדמות שלנו וטיב היחסים בינינו לבין המבקרים שלנו.

 

טיפים להתמודד עם ביקורת

  • בדיקה אותנטית של הביקורת: התגובה הראשונית והשכיחה ביותר לקבלת ביקורת היא לסרב להאמין ל"מבקר" שהעמיד בפנינו מראה שלילית. הצורך הזה הוא בסיסי, אך ישנה חשיבות רבה לכך שלא נפסול באופן מיידי את מה שנאמר. אלא ניקח כמה רגעים כדי לחשוב האם הדברים שנאמרו נכונים ואכן יש לביקורת צדדים אחרים.  כאשר תתייחסו לביקורת באופן הזה, אתם לא תסתכלו עליה באופן שלילי, אלא ככלי לשיפור עצמי.
  • שאילת שאלות: אם אתם פתוחים מספיק כדי להשתמש בביקורת כהגשמה וכקרש קפיצה לשיפור היכולות שלכם, שאלו שאלות שיוכלו לעזור לכם לעשות זאת. הכוונה היא לחקור את הנושא עליו קיבלתם ביקורת כדי לדעת יותר וללמוד כיצד לבצע דברים בצורה טובה יותר. השתדלו לא לעשות זאת מיד לאחר קבלת הביקורת, אלא אפשרו לעצמכם להירגע מעט, להבין מה הן נקודות הביקורת החשובות ולאחר מכן החלו לחפש דרכים לדעת יותר כדי להבין כיצד תוכלו להשתפר.
  • שום דבר לא אישי: עם הביקורת המוטחת כלפיכם אינה עניינית ועוסקת כולה באינטריגות אישיות ולא ענייניות, שחררו. למרבה הצער, אנשים וגורמים רבים פשוט משליכים את הבעיות האישיות שלהם על אחרים או מנסים להסיט את הפוקוס מהפגמים שלהם, ואין שום דבר שאתם יכולים לעשות לגבי זה. במקום לבזבז את האנרגיות שלכם על אנשים מעצבנים, התעלמו והמשיכו הלאה.

הכותב הינו:

מאמן התנהגותי קוגניטיבי,

מאסטר בחינוך,

קואצ'ר לספורטאים ומתבגרים.

 

פליקס שאשא, 'ביקורת – איך מתמודדים עם זה?'

הוסף תגובה
תגובות
  1. ליפו תלמדו לקבל ביקורת (אזור 01-05-2019, 16:13)
  2. פליקס ינסיך (יפואי 01-05-2019, 17:04)
    איפה למדת לכתוב ככה. שאפו
  3. מרשים (שי שעשע 01-05-2019, 19:30)
    פליקס כל הכבוד על הכתיבה היפה. יישר כוח