שנה טובה ומתוקה

לרגל פרוס השנה החדשה, הרב להב ברששת מסביר את משמעות "ראש השנה" ומדוע הוא מכונה "יום הדין".

  • על ידי: להב ברששת
  • 02-10-2024
  • 09:57

השלום והברכה לכֹל קוראי אתר "גולר".

 

נמצאים אנו בסיומה של השנה ולקראת השנה החדשה שנת תשפ"ה הבאה עלינו לטובה שהיום הראשון שבו הוא "ראש השנה”.

 

יום זה נקרא  גם "יום הדין" ומדוע? כיוון שהקדוש ברוך הוא מלך העולם דן כֹל אחד מאיתנו באופן פרטני על כֹל המעשים, דיבורים, רצונות, מחשבות שעשינו בשנת תשפ"ד ולפי זה פוסק כיצד תראה השנה הבאה עלינו לטובה.

 

לכן לא לחינם מזלו של חודש תשרי הוא "מאזניים", לרמז לנו שבתחילת החודש שהיא תחילת השנה כֹל אחד נשקלים במאזניים שלו צד אחד הזכויות שלו, היינו כֹל מעשה טוב ממילא נברא מלאך, כֹל תפילין שהנחת, שבת ששמרת, ברכה שברכת וכן בסור מרע לשון הרע או קללה שהתגברת ולא אמרת, וכן ויתור ובריחה ממריבה ומחלוקת וכן מראה אסור שלא הסתכלת. הכול נזקף לזכותך במאזניים והמלאכים האלו עומדים לעזר לך על מנת לכתובך בספר החיים!

אולם בצד השני של המאזנים באים המלאכים הפחות נעימים שנבראו מעבירות שהאדם עבר כגון: דיבורים אסורים, ראיות אסורות, הימורים, כעס, גאווה, מאכלות אסורות, מקומות אסורים שהיה האדם.

 

וכֹל המלאכים האלו חפצים שהשנה הבאה יקבל האדם שנה לא טובה מלאה סבל! אם כך מובן מדוע ראש השנה נקרא "יום הדין".

אף שיום זה גדול ועצום מכול השנה יש לזכור שהשופט הוא "אבינו מלכנו" שחפץ בטובתנו ואוהב אותנו ואומר לכֹל אחד מאיתנו "שובו אליי ואשובה אליכם". 

השם יתברך חפץ לתת שפע לאדם אך העבירות גורמות לחסימת הברכה. לכן השם יתברך גילה לנו מתי הוא שופט את כולנו כדי שכול אחד יעשה עם עצמו חשבון נפש וישוב להשם.. כיצד שבים? פשוט מאוד ונזכור סימן ראשי תיבות "חוק".

ח- חרטה על דברים שהתורה מגלה לנו שאסורים.

ו- וידוי הינו להוציא מהפה השם אני מודה שעשיתי כך וכך.

ק- קבלה לעתיד פירוש מכאן ולהבא אני לא חוזר על כך.

 

שימו לב, אדם עושה כך בלב אמיתי הקדוש ברוך הוא ברוב רחמיו מוחק לו את המלאכים שנבראו על ידיי העבירות שעשה עליהם תשובה. איזה אבא טוב יש לנו שכֹל רצונו שיהיה לנו טוב.

 

מאחל לכולם כתיבה וחתימה בספר החיים לשנה טובה ומתוקה אמן כן יהיי רצון.

הוסף תגובה
תגובות
  1. אמן (אמן 02-10-2024, 18:52)
    אמן