ניהול זמן – מפתח להצלחה אצל ספורטאים

"זמן הוא ההון היחיד שיש לאדם, והדבר היחיד שהאדם אינו יכול להרשות לעצמו לאבד", (תומאס אדיסון). פליקס שאשא, מאמן התנהגותי קוגניטיבי, מביא בפנינו טור על ניהול זמן - המפתח להצלחה אצל ספורטאים

  • על ידי: פליקס שאשא
  • 18-07-2020
  • 12:47

ניהול זמן הוא כינוי לאוסף שיטות ומיומנויות שמטרתן – ביצוע, תכנון ובקרה על משך הזמן המוקדש לפעילויות שונות. מטרת ניהול הזמן הינה שיפור היעילות והאיכות של הפעולה. המושג מתייחס בדרך כלל לביצוע של תכנון, הצבת מטרות, ניתוח של ניצול הזמן בפועל, וקביעת סדרי עדיפויות.

להיות נער/מתבגר בן זמננו זה אתגר. להיות ספורטאי צעיר זו כבר משימה!!! מתבגרים כמו המבוגרים, צריכים מסגרת של זמן תחומה, על מנת שתיצור הכוונה מדויקת ואופטימאלית לביצוע המשימות העומדות לפניו.

ניקח לדוגמה שחקן כדורגל בקבוצת נערים, המנהל שגרת זמנים מדודה ואפקטיבית: הנער מתאמן 4 פעמים בשבוע בקבוצתו, פעמיים בשבוע הולך לחדר הכושר, פעם בשבוע עורך אימון אישי שמטרתו שיפור פרמטר מסוים בתפקודו המקצועי. בנוסף הנער נמצא בכיתת ספורט, מקבל שעות תגבור בבית הספר במקצועות הליבה, ואף משתתף בנבחרת בית הספר בתחום עיסוקו. איך מצליח הנער לנהל שיגרת חיים כזאת? 

כי הזמן שלו מסודר ומוגדר בתוך תבניות ברורות. אחרת לא יצליח לעמוד במטלות ובמשימות המוטלות עליו.

יעילות היא שם המשחק!!! ככל שנהיה יעילים יותר ככה נמקסם את יכולותינו המקצועיות. אז מה בעצם עלינו לעשות?

ראשית עלינו לתכנן את הזמן בצורה המיטבית ביותר שנוכל. ננהל לוח זמנים יומי/שבועי בו נקצה יחידות זמן שמוקצות לכל נושא: לדוגמה - שעות אימון, שיעורי בית, אימון אישי וכו'. לאחר שנמלא את הטבלה השבועית נוכל להבחין היכן השעות "המתות" שלנו והיכן אנו מבזבזים שעות לריק.

 

לאחר שמילאנו את הטבלה עלינו לעשות שני דברים:

  1. לפקח ולבקר אחר התנהלותינו בהלימה לטבלה שערכנו. אם אנו רואים שקשה לנו להתמיד בזמנים מסוימים, ובפעולות שונות, טבלת הזמנים אינה קדושה!!! היא ניתנת לשינויים, ואמורה להשתנות. עלינו לפתח ביקורתיות בונה אודות התהליכים שאנו עוברים.
  2. התמדה, התמדה, התמדה היא העיקר! פיתוח מודעות אודות ניהול הזמן יפעל בהדרגה והטמעתו ב"מיינד" (במחשבה) שלנו יהיה תמידי, והוא זה שיצעיד את היעילות שלנו למקומות הרצויים.

ניהול זמן הוא כלי שמטרתו לתעל את יכולותינו. כספורטאים צעירים, שעולמם גדוש בחוויית הנערות ובמימושן,  כלי זה אמור וצריך לעשות סדר בפעולתנו. אבל! אל תשכחו לקחת דברים בפרופורציה  וליהנות מגיל זה. העריכו את עצמכם על המחויבות שלכם על ההשקעה, המאמץ ובעיקר על החוויות שאתם קוטפים בדרך.

 

"אל תחששו לוותר על הטוב מספיק, בשביל המצוין"

 

הכותב הינו:

מאמן התנהגותי קוגניטיבי - CBC

מאסטר בחינוך, מורה לחינוך מיוחד,

קואצ'ר לספורטאים ומתבגרים

ושחקן ומאמן כדורגל לשעבר.

ניהול זמן – מפתח להצלחה אצל ספורטאים, פליקס שאשא

הוסף תגובה
תגובות
  1. מס' 1 (דורון 18-07-2020, 21:34)
    הבחור מסר 1 חכם חכם
  2. כתבה איכותית כל הכבוד על בתכנים (אליהו אוזן 19-07-2020, 16:16)
  3. נושא חשוב ביותר (חיימון 20-07-2020, 13:23)
    כרגיל כתבה מעניינת ואיכותית.שאפו פליקס תמשיך ככה