המאמן כמנטור להצלחה

פליקס שאשא מסביר לנו בטור שלו כיצד המאמן הוא המנטור להצלחה - "לבקר אחרים, ולתת להם את ההרגשה שאינם רצויים - זאת יכול כל אחד לעשות. אך לרומם את רוחם ולהעניק להם הרגשה טובה - לכך דרושים כשרון מיוחד והשקעת מאמץ"

  • על ידי: מערכת גולר
  • 26-03-2019
  • 11:23

כדי למקסם את יכולותיו של השחקן בספורט הישגי, נדרשים 4 גורמים מרכזיים:

  1. כישרון השחקן
  2. איכות המאמנים
  3. הציוד והמתקנים העומדים לרשות השחקן
  4. רמת המועדון, ניהול המשאבים שלו ואיכותם

במאמר זה אנסה להבהיר את מעמדו של המאמן כמנטור מנטאלי בהתפתחותו של השחקן המקצועי.

למאמן (ולעיתים רבות גם למורים) יש הצלחה מכרעת בהתפתחותו והצלחתו של השחקן ההישגי. דוגמאות מהעבר המחישו לנו, כי שחקנים רבים צלחו תנאים לא מזהירים בלשון המעטה כגון: מגרשים, ציוד ומועדונים אשר לא תאמו את התפתחותם המזהירה ולמרות כל האמור לעיל פרצו גבולות מעבר לדמיון (יוסי בניון כמשל).

אם כך, מה בדמותו ובהתנהלותו של המאמן יכולה להוביל שחקנים צעירים למקסם את יכולותיהם? אם נשים בצד את הידע התאורטי פרקטי, שרבים מהמאמנים רוכשים בשנות פעילותם המקצועית, להבנה המנטאלית, פסיכולוגית בהווייתו של השחקן יש משמעות מכרעת!

 

"מאמן בינוני אומר. מאמן טוב מסביר. מאמן מצוין מדגים. מאמן מושלם מעורר השראה". צילום באדיבות אתר וואן.

 

העיסוק כמאמן לספורטאים מקצועיים, הינו מורכב ובעל אישיות שונות ומגוונות. עבור הספורטאי המאמן הוא "הכול" –  מחנך, פסיכולוג, יועץ, מעין אבא רוחני, אשר במקרים רבים מפתח הספורטאי הערצה עיוורת לדמות המצטיירת מולו. כפועל יוצא ממורכבות זו חשיבותו המנטאלית של המאמן מחייבת אותו להיות מעורב, רגיש ולעיתים קרובות לשמש כדוגמה בהתנהגותו מעין "נאה דורש נאה מקיים".

יכולות אלו נועדו כדי לאמן ולהדריך שחקנים מקצועיים, לזהות פוטנציאל בגיל צעיר, ללמד ולעקוב אחרי השחקנים ברמה ההישגית וברמה הספורטיבית. כמובן שהתייעצות עם עוזרים ואנשי מקצוע על מנת להגיע למצב אופטימלי הוא הכרח.

כאשר נשאלים ספורטאים מי הדמות שהשפיע עליהם יותר מכל, הם יאמרו שמדובר במאמן שהם זוכרים מילדותם, ולא בגלל הידע והמקצועיות של אותו מאמן, אלא בגלל אישיותו והשפעתו על מרקם חייהם.

 

"מאמן בינוני אומר. מאמן טוב מסביר. מאמן מצוין מדגים. מאמן מושלם מעורר השראה".

 

כפועל יוצא מכך, אחד התפקידים החשובים ביותר של המאמן הוא הלמידה בהתמודדות עם כישלון. הכישלון הינו חלק מההצלחה, כדי להצליח לא פעם נכשלים. המאמן אינו יכול במצב כזה להזכיר לשחקנים שמרגישים יותר רע ממנו, שנכשלו, הם יודעים זאת. עלינו לעודד אותם, לתמוך בהם, לנתח את הסיבות לכישלון, וליצור סביבה תומכת.

 

לאור כל האמור לעיל דמות המאמן בחייו של הספורטאי הינה מרכזית ובעלת משמעות רבה להמשך התפתחותו המקצועית ובמקרים רבים גם כהתפתחות אישית. תפקיד המאמן משתנה בהתאם לגיל הספורטאי, בגילאים הצעירים הוא יותר דמות מחנך ומודל לחיקוי, ואילו בגילאים יותר מבוגרים, הניצחון הוא כמעט הכול וכך גם המאמן והשחקנים נמדדים.

 

הכותב הינו:

CBC - מאמן התנהגותי קוגניטיבי

בעל תואר שני בחינוך

קואצ'ר למתבגרים ומבוגרים

 

הוסף תגובה
תגובות
  1. ואוווו פליקס אתה מלך (ראשוני 26-03-2019, 12:57)
    אימנת אותי שהייתי בנוער של ראשון ואני מתרגש לקרוא את מה שכתבת. כל מה שגתבת ככה התנהגת איתנו. אתה אלוף
  2. מאמר על עומר פרץ (הסגול 26-03-2019, 13:17)
    עומר הוא מאמן יוצר השראה,השחקנים משחקים בשבילו אוהבים אותו.עומר הוא קלאסה שיגיע גבוה בזכות אישיותו.
  3. מרשים ביותר (שחקן 26-03-2019, 13:47)
  4. הלוואי שהמאמנים היו קוראים את הכתבה הזאת (שחקן 26-03-2019, 14:49)
    כל מאמן היה חייב לקרוא את הכתבה הזאת וליישם רבע אז הכל היה טוב
  5. מאמני כדורגל הם לא מנטורים (מיכאל כהן 26-03-2019, 19:27)
    כתבה יפה ומעוררת השראה אבל לצערי רוב מאמני הכדורגל הם לא דמויות לחיקוי. הכותב מפליג בתכונות המאמן אבל לצערי אין מאמנים כאלה